RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2017. november 19., vasárnap
Erzsébet

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
Zeneszerzőverseny Bartók és Kodály szellemében
2017-09. szám / Pavlovics Ágota

A Budapest Music Center és a Müpa – a CAFe Budapest keretében – a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala támogatásával zeneszerzőversenyt hirdetett. A kétévente megrendezésre kerülő Új Magyar Zenei Fórum versenyről Serei Zsolt zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Zeneszerzés Tanszékének docense, a zeneszerzőverseny elődöntőjének zsűritagja éppen egy nappal a továbbjutók kiválasztása után osztotta meg gondolatait lapunkkal.

Milyen céllal rendezik meg kétévente a zeneszerzőversenyt?
S. Zs.: Célunk, hogy ösztönözzük és támogassuk új magyar ze­ne­da­ra­bok megírását, hogy rajtuk keresztül tartós együttműködés jöjjön létre a szerzők, illetve a kamaraegyüttesek és nagyzenekarok között a modern zene népszerűsítése érdekében.

Némi meglepetéssel olvastam, hogy a pályázók korhatára ötven év, miért?
S. Zs.: Gőz Lászlóval, a Budapest Music Center igazgatójával be­szél­get­tünk erről, és felvetettük, talán jobb lenne 40 évben meghatározni a korhatárt, felvetésünkre azt válaszolta, nem szeretné azt a nem­ze­dé­ket kihagyni, akik számára Bartók és Kodály művészete még közvetlen élményt jelentett. A következő verseny valószínűleg már a fiataloké lesz.

Kevés a modern zenét komponáló fiatal zeneszerző?
S. Zs.: A mai világban a médiák eltorzult üzenetei, illetve a túlságosan fáradt emberek kultúraigénye leginkább a kortárs zenét sújtja. Minden alkalmat meg kell ragadni, amikor lehetőség van a modern zene új alkotásainak bemutatására. Gőz László kitartó munkájának köszönhetően megszületett a Budapest Music Center, a kortárs zene otthona, ami termet, lehetőséget biztosít azoknak, akiknek a nevét még nem ismerik. A korábbi évek kortárs szerzőinek sem volt könnyű dolguk, például Petrovics Emil nevét mindenki ismerte, hiszen a Ki mit tud? zsűritagja volt, ám a műveit senki nem hallotta.

A verseny idén Kodály Zoltán emléke előtt tiszteleg, így a pályázóktól olyan kamara- és nagyzenekari darabokat vártak, amelyek témáját Kodály művészete ihlette. Hány pályamű érkezett?
S. Zs.: 13 kamarazenekari és 16 nagyzenekari pályamű érkezett. Öröm számomra, hogy a ze­ne­szer­ző­ver­seny­nek olyan jó híre, renoméja van, hogy a viszonylag rövid határidő sem szegte kedvét a pályázóknak. Az elődöntőben kategóriánként külön zsűri válogatott ki 4-4 művet, melyeket a döntő keretében nyilvánosan megszólaltat az Óbudai Danubia Zenekar. A döntő zsűrije fogja ezeket a kompozíciókat rangsorolni, díjazni. A kamarazenekarra írt pályaművek továbbjutóiról az elődöntő zsűrijének másik két tagjával, Gémesi Géza zeneszerzővel és Pilz János hegedűművésszel tegnap döntöttünk.

A pályázati elvárások egyértelműek, de önök zeneszerzőként, muzsikusként minek alapján döntöttek a továbbjuttatott művek mellett?
S. Zs.: Annak alapján választottunk, hogy láttuk, a zeneszerzőkben – a technikai felkészültség mellett – van nyitottság, érzékeltük, hogy van mondanivalójuk a világról.
hirdetés


Döntésük eredményéről, tudom, nem beszélhet, de örülnék, ha személyes benyomásait megosztaná velem.
S. Zs.: Több visszatérő versenyző munkáival találkoztunk, és persze vannak új nevek is. Jó jel, hogy az elvárt színvonalat sikerült teljesíteniük. Tudom, hogy kik jutottak tovább a nagyzenekari elődöntőből, így annyit elárulhatok, ezúttal nincs olyan pályázó, aki mindkét kategóriában a döntőbe jutott.

Kik lesznek a döntő zsűrijének tagjai?
S. Zs.: Jeney Zoltán zeneszerző, professor emeritus a zsűri elnöke, tagjai pedig Sáry László zeneszerző, egyetemi tanár, Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője lesznek.

A kamaradarabok 2017. október 9-én a Budapest Music Centerben, a nagyzenekari művek pedig október 10-én a Müpában hangzanak el az Óbudai Danubia Zenekar művészeinek előadásában. Mi következik ezután?
S. Zs.: A művek elhangzását az eredményhirdetés és az ünnepélyes díjkiosztó követi. A zeneszerzők új darabjairól pedig felvétel készül. Felvételt készít a Bartók Rádió, a Budapest Music Center és a Müpa is.

A verseny kiírása is azt bizonyítja, hosszú még az út, ameddig a modern zene széles körben elfoglalja méltó helyét a koncertlátogatók szívében.
S. Zs.: Már Lehel György, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának karmestere idejében is ismert gyakorlat volt, hogy az ijedtség csillapítása érdekében a zenekar két klasszikus mű között eljátszott egy modern darabot. Szívesen idézem tanáromat, Szervánszky Endrét, aki így beszélt a klasszikus és modern zenéhez való viszonyról: „mondják, nem értem a modern zenét, én meg Mozartot nem értem”. Minél idősebb az ember, annál kisebbnek érzi magát. Egyre jobban tudom, mi mért úgy készült a zeneszerző műveiben, ahogy, a zene komplexitásában azonban ennek csak kis része van. A végeredményt leginkább érzékszerveink igazolják. Persze nem biztos, hogy mindig mindent érteni kell. A fiataloknál, reméljük, hamar kiderül, ki az, aki úgy kapja el a pillanatot, hogy zenéje magával ragadja hallgatóját.


Dióhéj
Az Új Magyar Zenei Fórum 2017 zeneszerzőverseny I. díja nagyzenekari kategóriában 1 000 000 forint, kamaraegyüttes kategóriában 500 000 forint. A II. díj 750 000 forint és 375 000 forint, a III. díj 500 000 forint, illetve 250 000 forint. Különdíjat ajánlott fel az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány, a Universal Music Publishing Editio Musica Budapest, a Papageno, az Óbudai Danubia Zenekar és a Bartók Rádió. Utóbbi a kamaradarabok döntőjét rögzíti, a nagyzenekari darabok döntőjét és a díjkiosztót pedig élőben közvetíti.

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor