Impresszum | Előfizetés  
  2024. november 21., csütörtök
Olivér

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (4)
A kedvenc
2019-01. szám / Dercsényi Dávid

Az egyik legveszélyesebb filmes kísértések egyike a kosztümös film. Hányszor láthattuk, hogy egy ígéretes rendező belefeledkezik a rizsporos parókákba, abroncsos szoknyákba, szép­ség­flas­tromok­ba, aztán a film lassan kicsúszik a kezéből. Példának legyen elég Sophia Coppola Maire
Antoinette-je a maga posztmodern játékaival, tornacipős rokokó gesz­tu­saival.
Most Jorgosz Lantimosz is a távoli 18. századi Angliába látogatott vissza meglehetős sztárfelhozatallal. Anna királynő meglehetősen távol áll az ideális uralkodói eszményképtől, ahogy a kor és viszonyai is érdekes keveredését adják egy bukott afrikai állam és a luxuselit tár­sa­dalmi állapotainak. Az atmoszférateremtéshez értő Lantimosz biztos kézzel merül el a groteszk részletek bemutatásában: a politikai elit kacsaversenyekkel múlatja az időt, a királynő nyulakkal emlékezik elhunyt gyermekeire. Minden olyan egzotikusan távoli, de, és ez is Lan­timosz sajátossága, ezek a távoli és groteszk részletek egyszerre nagyon ismerősök és közeliek is. Ahogy az az akkoriban ijesztő társadalmi realitás, hogy milyen könnyen kikerülhetett valaki a pik­szis­ből, és lett kitaszítva a Paradicsomból rövid úton a legbrutálisabb ki­szol­gál­ta­tottságba. Ezért aztán mindenki a saját szerencséjét kovácsolgatja elég erőteljes pö­röly­csa­pá­sokkal. A királynő jobbkezeként funkcionáló Lady Sarah (Rachel Weisz) éppúgy, mint az udvarba megér­ke­ző Abigail (Emma Stone). Ő konkrétan azzal indít, hogy belezúg az útmenti trágyába, innen kaparja ki saját magát, miközben soha eddig nem látott mélységeit láthatjuk a 18. századi demokráciafelfogásnak, a politikai döntések megalapozottságának és mozgatóinak. És ez is meglehetősen ismerősnek tűnik a magyar közönségnek.
Lantimosz fejét szerencsére nem csavarja el túlságosan az egzotikus díszlet- és jelmezkavalkád, Abigail felemelkedését elég biztos kézzel vezényli le. És mivel a színészválasztáshoz és -vezetéshez is ért, remekel a három női főszereplő. Olivia Colman királynője remek elegye gyermekiségnek, ösz­tön­ve­zé­relt­ségnek, Rachel Weisz Sarah-ja okos, számító, Emma Stone pedig lubickol Abigail szintén célratörő, alakoskodó karakterében. A végeredmény elég meggyőző: egy egyszerre merev és kiszámíthatatlan tár­sa­dal­mi viszonyai miatt félelmetes és festői környezetben lehetünk jelen két órán keresztül, parodisztikus és hisztérikus férfiak és eltökélt, kemény, sokszor brutálisan őszinte nők között, amikor a királyi udvar is félinformációkból kellett tájékozódjon.
Lantimosz egyedül akkor bicsaklik meg, amikor megpróbál direktebben üzenni a nézőjének, ahogy eddigi filmjeiben is, ekkor lesz túl direkt, túl sok, de ezeket a pillanatokat el lehetett nézni az Egy szent szarvas meggyilkolásánál éppúgy, mint A homárnál.

A kedvenc (16)
(The Favourite)
Angol-amerikai feliratos film
Rendező: Jorgosz Lantimosz
hirdetés

Főszereplők: Olivia Colman. Rachel Weisz, Emma Stone, Mark Gatiss, Nicholas Hoult
120 perc
Forgalmazó: Fórum Hungary
Bemutató. 02. 07.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor