Az előadó, Hajas Tibor vödörből vizet loccsant a kövezetre. Egyik kezében hosszú dróton függő, világító villanykörte, a másikban kampósbot. Asszisztensei bekötik a szemét. Hajas a bottal szétveri a lámpát, majd a víztócsába ejti. Asszisztensei körbeveszik, vénájába gyors hatású altatót fecskendeznek, szájába fulladásgátló csövet tesznek. Amikor Hajas már nincs magánál, két asszisztense feltörli vele a kőpadlót (egyik asszisztense a terv ellenére, a művész iránti féltésből, addigra feszültségmentesíti a villanykörtét). A színen németjuhászkutya-kölyök nyüszít. Az előadót végül magára hagyják.
Ez történt a Virrasztás címmel a budapesti Bercsényi Kollégiumban bemutatott előadáson 1980-ban, amit Hajas Tibor költő, festő, filmes, azaz művészeti polihisztor szerencsésen túlélt. A nézők valószínűleg még ma is kikészülnének a brutális akció láttán, hát még akkoriban, amikor az ínyencek még éppen hogy hozzászoktak az annak idején újdonságnak számító műfajhoz: a performanszhoz.
Makky György 1977-től a MTA Művészettörténeti Munkacsoport, majd a jogutód Intézet munkatársaként főleg műtárgyfotózással, ezek mellett épületek, belsők és események megörökítésével foglalkozott. A ’80-as években szoros kapcsolatba került a progresszív kortárs művészet legjelesebb képviselőivel, s a személyes barátságok révén aktív részese lett az ekkor virágkorát élő performanszok világának. Fotóinak köszönhetően ma utólagos tanúi lehetünk ezeknek a sokszor gusztust és idegrendszert próbáló művészeti eseményeknek, többek között a fent említett Hajas Tibor, Böröcz András – Révész László, El Kazovszkij, Hencze Tamás, Jovánovics György, Kelecsényi Csilla vagy Szirtes János a pillanatban létező élő show-i nyomán.
MissionArt Galéria
03. 04-23.
|