Interjú Mese az elfogadásról 2023-10. szám
Egy sikeres nyíregyházi előadássorozat után október 24-én a RaM-Art Színházban mutatják be Peller Károly rendezését, a Tersánszky Józsi Jenő ifjúsági regényéből készült Misi mókust. A rendezővel a darab által közvetített értékekről és a megújult előadásról beszélgettünk.
Misi mókus története nagyon közkedvelt a gyerekek körében, most pedig családi musicalként kerül színre. Mit szeretnél megmutatni az előadáson keresztül?
P. K.: A darab egyik legfontosabb üzenete, hogy mindenki értékes, és nem szabad kiközösíteni senkit azért, mert valamiben más. Ez nemcsak a kisebb közösségekre igaz, hanem a világunkra is, hiszen vannak olyan embertársaink, akiket a társadalom valamilyen tulajdonságuk alapján megbélyegez. Ehhez kapcsolódik az a gondolat is, amely szintén megjelenik az előadásban: az igazi boldogságot nem mindig ott találjuk, ahol elképzeltük, a távoli messzeségben, hanem lehet, hogy ott van előttünk, csak az adott pillanatban nem vesszük észre.
Miért éppen erre a történetre esett a választásotok?
P. K.: A zeneszerzőnk, Nyitrai László ötlete volt, hogy készítsünk musicalt a Misi mókusból, és amikor meghallottam az első dalt – a Miért pont én?-t –, egyből éreztem, hogy ebből nagyon jó dolog születhet. Aztán amikor Nyíregyházán elhangzott az egész anyag, ez az érzés csak tovább erősödött bennem, és egyértelművé vált, hogy milyen fontos értékeket képvisel a mű. Egy nagyon inspiráló próbaidőszak és sikeres előadássorozat után érkezünk Budapestre, ezért azt reméljük, hogy hasonlóan más családi musicalekhez, ez is eljuthat az ország számos pontjára, és a színházi szakma felfigyel rá. Ráadásul az előadás nemcsak a legkisebbeket szólítja meg, a felnőttek számára is kellemes kikapcsolódást jelent.
Misi mókus kalandjai Foky Ottó bábfilmjéből is ismerősek lehetnek. A musicalváltozat mennyiben tér el ettől?
P. K.: A darab készítése során teljes mértékig a regényre támaszkodtunk, és azt adaptáltuk színpadra. A bábfilm ahhoz képest más, hiszen plusz szereplők és jelenetek láthatók benne. Tehát ebből a szempontból biztosan különbözik a két változat, viszont mivel mindkettőnek ugyanaz az alapja, a főbb pontokon természetesen találkoznak az alkotások.
| hirdetés
|
|
A nyíregyházi produkcióhoz képest változtattatok az előadáson?
P. K.: Az ottani tapasztalatok alapján kicsit átdolgoztuk a darabot, bizonyos jeleneteket újraalkottunk, illetve egy-egy dalt átszerkesztettünk, meghosszabbítottunk. Az első fővárosi előadásainkat emellett preview-előadásnak szánjuk, tehát a nézői reakciók alapján még formálunk rajta a december 17-i premierig. Ez nem azt jelenti, hogy a közönség ősszel egy félig kész produkciót lát, sőt! Mindent megteszünk azért, hogy ezeken az estéken a legteljesebb formájában játsszuk le a musicalt, így csak az érzékelheti a változtatásokat, aki mindegyik előadásra jegyet vált. Ő viszont egy izgalmas együtt gondolkodás folyamatát követheti végig.
Nemcsak jelenetek változtak, a szereposztás is megújul.
P. K.: Nyíregyházán nagyrészt a színház saját társulatára készült az előadás, ezért Budapesten új szereplőgárdával találkozhat a közönség. Nagy büszkeség, hogy olyan kiváló művészeket sikerült megnyernünk magunknak, mint Vágó Zsuzsi, aki ezzel a szereppel tér vissza a színpadra, Kékkovács Mara és Siménfalvy Ágota, vagy éppen a címszerepben látható Cseh Dávid Péter, aki dalszövegíróként is jegyzi a darabot. De említhetném az új musicalgeneráció tagjait is: Tarlós Ferencet, Horváth Dánielt, Gábor Márkót, Becz Bernadettet, Pacskó Dorkát, Oláh Bélát és Braga Nikitát.
Mennyire formáljátok a szerepeket az adott színész személyiségére?
P. K.: Amikor nem konkrét társulattal dolgozik az ember, megvan az a szabadsága, hogy olyan alkotókat kérjen fel a produkcióra, akik a legtöbbet képesek kihozni egy-egy figurából. Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy megtaláltuk azokat a művészeket, akikről úgy gondoljuk, a legjobbak az adott szerepben. Sőt, a színészeknek lehetőségük van belevinni a saját személyiségüket is a játszott karakterekbe, ezzel izgalmasabbá, egyedivé téve az adott estét.
|
vissza |
|
| |