Impresszum | Előfizetés  
  2024. december 26., csütörtök
István

 
 
Nyomtatható változat
Ajánló
Visszatér a mozivászonra a Terminátor: A halálosztó
2024-11. szám

Sarah Connort újra mozivásznon üldözi a Terminátor – december 5-től négy évtized után visz­szatér a mozikba a klasszikus, 1984-es Terminátor – A halálosztó, Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton és Michael Biehn főszereplésével. James Cameron kultikus sci-fi-akciófilmjének
­digitálisan felújított változatát Budapesten a Cinema MOM, a Pólus, a Lurdy és a GoBuda moziban vetítik.

A ’80-as években virágkorukat élték az apokalipszis-mozik: ahogy a korszak alkotásaira nagyban rányomta a bélyegét a hidegháborús paranoia és a rettegés egy atomcsapástól, úgy lettek egyre nép­szerűbbek a pesszimista jövőképet és negatív utópiát ábrázoló filmek. Cameron azonban az addigiaktól eltérően közelítette meg a dolgot: nála a néző a sötét hangulatú visszaemlékezések miatt szinte a gyomrában érzi a baljós jövő fenyegetettséget. Az „orwelli évben” készült Terminátor, az addig csak egy félresikerült B-filmet felmutató James Cameron második filmje az egyre jobban automatizált, modern világunk vesztét jósolja, ahol az ember által létrehozott mesterséges intelligencia dönti nyomorba a civilizációt.
A Terminátor amellett, hogy sokkoló, néhol horrorisztikus fi­gyel­mez­tetést ad arról, milyen lehetséges jövő felé haladhatunk, a minden érzelemtől mentes, könyörtelen kivégző-kiborg és az emberiség jövőjéért küzdő, mindenre elszánt katona végletekig kiélezett harcával egy páratlanul izgalmas és nyomasztó atmoszférát teremt, amiben egyetlen perc üresjárat sincs. Mindezt tetézi az időutazás-paradoxon elgondolkodtató ábrázolása és a sejtelmes befejezés, meg persze a Terminátor kinézetéhez alkalmazott, a maga korában úttörő technikai megoldások és speciális effektek garmadája. A film atmoszférája a mai napig a székhez szegezi a nézőt – különösen egy óriási vászon és mozihangszórók előtt.
hirdetés

A Terminátor digitális restaurációját 4K technológiával végezték, képkockánként beszkennelték a film ere­deti negatívját, és kijavították a képi hibákat, majd James Cameron személyes felügyelete mellett elvégezték a színkorrekciót a Technicolor hollywoodi központjában. A digitálisan felújított kép mellett a hangot is újrakeverték, a hátborzongató hangeffektek és Brad Fiedel fülbemászó, méltóságteljes gépzenéje az 5.1 térhatású mozis hangrendszereken egész más dimenzióba helyezi az élményt, mint ahogy a fiatalabb generációk eddig találkozhattak vele.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor