Impresszum | Előfizetés  
  2025. február 5., szerda
Ágota, Ingrid

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Emberség és jog válaszútján
2024-11. szám / Vass Antónia

November 23-án mutatták be Brian Clark Mégis, kinek az élete? című klasszikusát a tatabányai Jászai Mari Színházban. Crespo Rodrigo rendezése egy autóbalesetet szenvedett szobrász­mű­vész küzdelmeit mutatja be, aki ugyan Dr. Emersonnak köszönhetően túléli a szerencsétlenséget,
azonban nyaktól lefelé lebénul, és úgy dönt, hogy nem akar tovább élni. Az orvost alakító Kardos Ró­bert­tel elvekről, jó és rossz döntésekről, valamint a téma aktualitásáról beszélgettünk.

Az eredeti drámát 1978-ban írta Brian Clark. A tatabányai előadásban mennyire törekednek rá, hogy a mai viszonyokra formálják a törté­netet?
K. R.: Nem akarunk modernizálni, hiszen a darabban felvázolt problémák a mában is érvényesek, nem fontos, hogy az 1970-es években vagy 2024-ben vagyunk. Ami viszont érdekesség, hogy a drámát kamaraszínházi közegben visszük színre, tehát viszonylag kis térben áll össze az a négy-öt helyszín, ahol a cselekmény játszódik. Ebben a helyszínkavalkádban kell a történetet érthetően és átélhetően továbbadnunk.

Már a darab címe is komoly kérdést feszeget, de az ön által alakított Dr. Emersonnak is élet-halálról kell döntenie. Az ő esetében létezhet jó választás?
K. R.: Úgy gondolom, hogy klasszikus értelemben véve itt nincs jó döntés. Dr. Emersonnak van egy meggyőződése: arra esküdött fel, hogy életeket mentsen. Minden körülmények között ragaszkodik eh­hez az álláspontjához, de ez nem jelent érzéketlenséget vagy az empá­tia hiányát – sőt, nagyon is látja, hogy Harrison min megy keresztül, és mi motiválja, amikor úgy dönt, hogy nem akar tovább élni. Viszont az ő szemszögéből nézve nem képviselhet mást, mint hogy amennyire lehet, megpróbálja meggyógyítani a betegét. Ráadásul itt nem arról van szó, hogy a páciens élet-halál között lebeg, „csak” a mozgásképességét veszítette el, ami ugyan nem kevés, pláne egy alkotó embernél, de megadatott neki, hogy tovább éljen. A kérdés csak az, hogy azokon a mezsgyéken, amelyek megmaradtak, tud-e számára értelmes módon létezni.

Az, hogy Harrison érvelése ellenére Dr. Emerson ennyire szilárdan ragaszkodik a saját elveihez és a tör­vény adta keretekhez, nem jelent egyfajta megfutamodást? Nem nagyobb bűn szenvedni hagyni a másikat?
K. R.: Egy orvosnak sincs joga véget vetni a betege életének. A darab egy bizonyos pontján egyébként bekövetkezik az a fordulat, hogy az ügy jogi szakemberek elé kerül, de Dr. Emerson akkor sem tesz és tehet mást, mint hogy együttműködik, és nem akadályozza az eljárást.
hirdetés

A közelmúltban Karsai Dániel kapcsán a legális eutanázia kérdése komolyan foglalkoztatta a közvé­leményt, az eset pedig még inkább aktualitást adott a darabnak. A való életben zajló események mennyire vannak hatással akár az előadás készítésének folyamatára, akár a szerepformálásra?
K. R.: A szerepformálást alapvetően nem befolyásolja, ellenben azt gondolom, hogy ránk, magánem­berekre, akik az elmúlt hónapokban végignéztük Karsai Dániel történetét és csodálatos példamutatását, természetesen hatással van. Felelőséggel tölti el az embert és lelki muníciót ad. Biztos vagyok benne, hogy lesznek a nézőtéren, akik összevetik majd a két történetet, és ennek mentén tovább gondolkodnak a látottakon. Nem vonhatjuk ki magunkat Karsai Dániel története alól. Az sem kérdés, hogy aki hasonló helyzetbe kerül, és ilyen veszteség éri, mérlegeli, hogy jelen állapotában ki tud-e teljesedni, és folytatni az életét, vagy sem. Én ezt amennyire lehet, át tudom érezni és megérteni, de például nem lennék képes kioltani egy másik ember életét, sem aktív, sem passzív módon.

A darabban az orvos és páciens oldaláról két nagyon végletes meggyőződés találkozik. A Mégis, kinek az élete? mennyire készteti állásfoglalásra a közönséget?
K. R.: Az előadás ugyan nem erőlteti, hogy a nézők valamelyik oldal mellé álljanak, de biztos vagyok benne, hogy lesznek, akik határozott véleménnyel hagyják majd el a nézőteret. Az előadásban egyébként döntenek.






vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor