Impresszum | Előfizetés  
  2025. február 5., szerda
Ágota, Ingrid

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Biedermeier művészet
2024-12. szám

Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon címmel nagyszabású kiállítás látható február 9-ig a Magyar Nemzeti Galériában. A tárlat festményeket, grafikákat, bútorokat, korabeli öltözeteket és egyéb használati tárgyakat felsorakoztatva,
összművészeti szemlélettel mutatja be a 19. század első évtizedeinek meghatározó stílusirányzatát. A kiállítás a hazai biedermeier festészet ikonikus ábrázolásai mellett a korabeli bécsi művészeti élet legnagyobb mestereinek alkotásaival is megismerteti a közönséget. A több mint 300 műtárgyat felvonultató kiállításról Prágai Adrienn kurátort kérdeztük.

Sokak a biedermeier kapcsán talán először a polgári lakások régi, ké­nyel­mes bútoraira gondolnak, és sokakban egyfajta jóleső nosztalgia kapcsolódik a korszakhoz, amely Széchenyi István és Petőfi Sándor kora is volt. A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása hogyan közelít a bie­der­meierhez?
P. A.: A kiállítás több szempontból is egyedülálló. 1938-ban a Mű­csar­nokban volt utoljára biedermeier festménytárlat. Azóta most először láthat a közönség Magyarországon ebből a korszakból kiállítást, vi­szont a biedermeier nevével fémjelzett időszak művészetét mi itt átfogóan mutatjuk be: nemcsak képzőművészeti szempontból, hanem bőséges iparművészeti anyaggal kiegészítve láthatók a biedermeier hazai megjelenési formái, és utalunk a korabeli osztrák művészetre is. Ahogyan a biedermeierről beszélhetünk a festészet, a grafika, a lakás­kultúra és az irodalom kontextusában, úgy a kiállítás is ilyesféle komplexitásra törekszik, és az életmódra fókuszál.

Honnan ered a biedermeier elnevezés és mit is jelent pontosan?
P. A.: Az otthon idillje, a gyermekkor kultusza, porcelánszerű arcok, kényelmes bútorok – így gondol az utókor a biedermeier évtizedeire, arra az időszakra, amely hazánkban a reformok, a szabadságvággyal áthatott függetlenségi harcok, az államférfiak és lánglelkű költők nagy tetteinek korszaka is. A német nyelvterületről származó biedermeier kifejezés a Weiland Gottlieb Biedermaier költői álnévből ered, amely mögött két szerző rejtőzött, akik kigúnyolták a korszak kissé nyárspolgári, túlzott derűjét. Azóta a bieder­meier névről lekopott a negatív jelentéstartalom, sőt később a szecesszió és az art deco is táplálkozott belőle. A biedermeier tulajdonképpen a házi örömöket és a családját kedvelő polgár tárgykultúrája, derűs színekkel megfestett képek és az egyszerű, jellegzetesen ívelt bútorok stílusának az elnevezése. Magyar­or­szágon a biedermeier az osztrák művészeti hatások mellett fejlődő magyar festőknek köszönhetően gyökerezett meg, és maradt fenn egyes festményeken és témákon keresztül egészen az 1860-as évekig.

A kiállítás nagyon gazdag válogatással mutatja be a biedermeier stílusirányzatot, több mint 300 műtárgyat láthat a közönség a kiállítótérben. Milyen koncepció mentén vezeti a tárlat a látogatót?
P. A.: Bár a korszakot nagy történelmi fordulatok keretezik és a közéleti portrék például fontos műfaját adták a biedermeiernek, a művészet elsősorban az emberek mindennapjairól, a családi történésekről, az otthon nyugalmáról és intimitásáról szól. Ezért inkább azokat az egyetemes és időtlen témákat szerettük volna hangsúlyozni, amelyekben a mai látogatók felismerhetik magukat, és amelyekkel kapcsolódhatnak e korszakhoz. Ez pedig nem más, mint az emberi lét sorsfordulói, a születéstől a halálig tartó, egymást követő életszakaszok témája. Ezekből a tematikai egységekből kibontakoznak a tipikusan ebben az időszakban nagy súllyal megjelenő témák, mint a gyermek, az anya és a család ábrázolása, a fiatalság, a művészszerep, a szerelem, a barátság és a gyász. Az egyes életszakaszok ábrázolásai és tárgyai mellett természetesen kirajzolódnak a korszak jelentős változásokat hozó történelmi kontextusai is a reformkortól a kiegyezésig, hiszen a társadalom és a benne megjelenő, kultúra iránti igény elválaszthatatlan egymástól.
hirdetés

A kiállításon a múzeum gyűjteményében őrzött alkotások mellett több hazai és külföldi gyűjtemény remekműveit is láthatja a közönség. Honnan érkeztek műalkotások?
P. A.: A műtárgyak nagy része hazai gyűjteményekből, országos és vidéki múzeumok anyagából érkezett, legfontosabb kölcsönző partnereink pedig a Magyar Nemzeti Múzeum, a Budapesti Történeti Múzeum – Kiscelli Múzeum és az Iparművészeti Múzeum voltak. Emellett jelentős osztrák közgyűjteményekből is kölcsönöztünk a tárlatra, többek között a bécsi Belvederéből és a Wien Museumból is. A tárlatunkon megjelenő Ferdinand Georg Waldmüller, Josef Danhauser vagy Friedrich von Amerling egykor sikeres festményei ma is rendkívül népszerűek. A magyar festők mellett való bemutatásuk felhívja a figyelmet arra, hogy a későbbi Osztrák–Magyar Monarchia fővárosainak kulturális élete és művészete szorosan össze­ka­pcsolódott. Érdekesség, hogy az osztrák művészek alkotásai jártak már Magyarországon, hiszen egykor a régi Vigadóban szerepeltek, most pedig, évszázadokkal később itt, a Magyar Nemzeti Galéria kiállításán találkozhatnak remekműveikkel a látogatók.


-----------------------------------------

Biedermeier mindennapok
Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon
Magyar Nemzeti Galéria
2024. október 29. – 2025. február 9.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor