Impresszum | Előfizetés  
  2025. május 15., csütörtök
Zsófia, Szonja

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Korrajz és enteriőr – a Kék rókát stúdiótérben rendezte meg Bagó Bertalan Székesfehérváron
2025-04. szám

A Kozák András Stúdióban mutatta be a székesfehérvári Vörösmarty Színház Herczeg Ferenc Kék róka című színművét. Az előadást Bagó Bertalan állította színpadra Kiss Diána Magdolna, Kricsár Kamill, Andrássy Máté, Varga Lili és Imre Krisztián szereplésével.

A Kék róka az 1900-as években játszódik, és több helyen szalonko­mé­diaként hivatkoznak rá. Ez a műfaji meghatározás megállja így a helyét?
B. B.: Ez a mű korának egy nagyon jól megírt története. Kicsit hasonlít egy krimihez, de van benne még valami: megtudjuk, hogy ebben a korban milyen viszonyrendszerekben éltek a nők és a férfiak egymás között. Lehet rajta nevetni, de ez nem egy hahotázós, térdcsapkodós darab, inkább azt mondanám, hogy egy enteriőr. Ez a történet csak a saját korában él meg. Nem lehet adaptálni mára, hiszen ma egészen másfajta világrendszer van. Ez a darab egy szerelmi három/négy­szögről szól – mert hiszen két nő is van benne. Az egyik már férjes asszony, de nem ahhoz ment férjhez, akihez szeretett volna. Aztán van egy házibarát is, akinek a különössége az, hogy úgy viselkedik, mint egy férj. A férj pedig egy kicsit mókás, ő tulajdonképpen nem ezt a feleséget szeretné, hanem egy másikat, róla azonban még nem is tudja, hogy szereti. Tehát szalonkomédiának nem mondanám, inkább egy társa­dalmi korrajznak nevezném, amin lehet ugyan nevetni, de közben elgondolkodtató is.

Nem először foglalkozol ezzel az anyaggal, illetve Herczeg Ferencet is sokadik alkalommal rendezel. Szerinted mi az, ami a legnagyobb erőssége az ő drámáinak, színdarabjainak?
B. B.: A Kék róka a maga idejében nem véletlenül volt világsiker. Sokkal érdekesebb dolgok vannak benne, mint amelyek egy egyszerű vígjátékban lennének. Ebben emberi sorsok vannak. Herczeg olyan rejtetten és ügyesen tudja fűzni a történetet, hogy ha jól játsszuk, jól csináljuk, a darab végére nem is tudjuk megmondani, hogy mi is történt valójában. A nagy kérdés, hogy vajon járt-e Cecile a Török utcában, vagy nem járt. Ha járt is, a szűcsnél volt-e, vagy pedig az aviátornál, akivel lehetősége volt megcsalni a férjét. A darab úgy van megírva, hogy mindkettő lehetséges, és ez nagyon izgalmas. Adott egy kiszolgáltatott, a férje által elhanyagolt asszony, és van egy férfi, akit ez a nő őszintén szeret – ám ő inkább az intakt, becsületes embert játssza. A férfi közben szeretőt tart, ami ebben a korban a világ legtermészetesebb dolgának számított. Ez a XX. század elején a polgári rétegnek egy meglehetősen rendhagyó gondolkodása volt. Érdekes végiggondolni, hogy abban a korban mit tehetett meg egy férfi, és mit nem tehetett meg egy nő. Épp azért izgat ez a darab, mert ebből a korból nem olvastam mást, ami ezt a kérdéskört ilyen mélyen és komolyan dolgozná fel, kicsit megfricskázva azt a társadalmi réteget is, amelyről szól.
hirdetés

Az első nagy háború után készült ez a mű, ami egy nehéz időszak volt, és talán mondható, hogy most is hasonlóban élünk. A Kék róka egy olyan darab, ami a nehezebb időkben tud egy kicsit segíteni az emberek lelkületén?
B. B.: Ha azt mondjuk, hogy ez a történet tulajdonképpen nem olyan emberek között játszódik, akiknek a pénz számít elsősorban, akkor igen. Vannak olyan emberek Magyarországon most is, akiknek nem az a legnagyobb problémájuk, hogy van-e pénzük vagy nincs. Itt nem a pénz a kérdés, hanem az emberi viszonylatok. Éppen ezért azt gondolom, hogy tanulságos, hogy ez nem változott azóta sem.

Ezt a darabot tíz éve rendezted meg Szegeden. Ha ennyi idő után újra visszatérsz valamihez, már máshogy látod, mást emelsz ki belőle? A mű most ráadásul a stúdiószínpad terébe került. Kellett-e emiatt máshogyan rendezni a darabot?
B. B.: A szegedi egy klasszikus nagyszínházi előadás volt. Ezt egy sokkal szűkebb térbe helyeztük most ebben a stúdióelőadásban. Abban más, hogy ezúttal a nézők sokkal jobban veszik majd a finom reakciókat, a finom vonulatokat. Mert ez a történet a hazugságról szól: ki hazudik és kinek? Ezt a nagyszínpadon ki kellett nagyítani, hogy jobban lássa a hátsó sorban ülő néző is. Engem most az izgat, hogy itt minden jelenet olyan közeli, hogy még azt is látja a néző, ha lecsordul egy csepp verejték valakinek a homlokán. Ez a darab épp erről a fülledt, mindig egy kicsit feszültségterhes helyzetről szól, amit a magatartásformák tudnak igazán megmutatni. Az izgatott, hogy hogyan lehetne ezt a darabot még igazabbul, lélektanilag még realistábban megcsinálni. Biztos vagyok benne, hogy a közelség jót tesz neki.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor